bloglovin

søndag den 9. november 2014

Fudge med Instant kaffe med karamel-smag


Jeg købte stort ind af instant kaffe med karamel-smag den anden dag ... Og jeg var ikke så vild med den i min æglatte, som jeg forventede. Til gengæld er den perfekt til fudge. 

Det er ren voksen-guf 


Kaffe-Karamel Fudge (24-30 stykker)


125 g smør
3 spsk sukrin gold
2 1/2 dl piskefløde
1 lækker fed vaniljestang

4-5 tsk instant kaffe med karamelsmag

Kom smør, sukrin og piskefløde i en lille gryde, bring det i kog - flæk vaniljestangen og kom den i gryden. Lad massen koge i alt fra 30-60 minutter afhængig af grydensstørrelse, jo større diameter, desto hurtigere koger fudgemassen ind.

Sluk for blusset, når massen er tyk og brunlig og dufter af karamel.

Tag vanlijestangen op ad gryden og pisk instant kaffen i massen ... det behøver ikke røres helt ud, da det giver en fin og "plettet" effekt.

Hæld fudgen op i en passende form beklædt med husholdningsfilm.

Lad den stå og dampe lidt af på køkkenbordet og stil den på køl uden at overdække den. Efter 30-45 minutter kan du dække den. Lad den stå på køl i minimum 5 timer ... men husk, jo længere den står, desto fastere sætter den sig. Jeg synes den er optimal at skære efter 12+ timer.

Skær den i mundrette stykker.

Opbevar på køl.



2 kommentarer:

  1. Den vil jeg afprøve ☺ Ser lækkert, lækkert ud! Og mig der tænkte at der var ikke meget jule konfekt til mig ☺
    Jeg vil prøve at hælde den i små konfekt forme ☺
    Tusind tak for opskriften ☺
    Tamara

    SvarSlet
    Svar
    1. Formene kan vist være svære at tømme, så se om du kan fore dem med husholdningsfilm ... Har du set nøddekuglerne her på siden ? ... det er også ret julede :)

      Slet