bloglovin

onsdag den 20. august 2014

Hakkedrenge med græsk salat

Indlæg fra min gamle blog dateret d. 22. april 2014




Da jeg i påskedagene sad og undersøgte måltider, sammensætninger og indhold. Jeg googlede LCHF på livet løs og faldt over bogen:"Kom i gang med LCHF på 14 dage" af Lars-Erik Litsfeldt på hjemmesiden plusbog.dk. Her kan man se uddrag fra bogen og da jeg skimmede dem så jeg at hans menuforslag til aftensmad på dag 1 er Hakkebøffer med græsksalat. Det passede fint med de ingredienser jeg havde i mit køleskab. Jeg valgte dog at lave nu egen version, da jeg også har gang i projekt - "tøm fryser og køleskab".

Vi er to herhjemme, men jeg laver altid mere mad end det, så vi har nemme rester til frokost/madpakke dagen efter eller kan fryse noget ned. Igår lavede jeg ekstra meget salat - for tanken var at det også skulle bruges til vore morgenmad i morges og til frokost senere i dag.

Jeg lavede 8 hakkebøffer af 750 gram kød 

Dertil serverede jeg en græsk salat lavet af 10 dadeltomater, lidt under en halv agurk, 4 forårsløg, 1 snack peberfrugt, et bundt grønne asparges, et bæger feta i tern, en dåse græske sorte oliven, jomfru oliven olie, hindbær eddike og et godt drys oregano. Normalt ville jeg drysse med salt og peber, men sulten dræner saften fra tomat og agurk og så er salaten ikke lækker dagen der efter. Alle grøntsagerne skar min mand ud i små mundrette bidder.

Jeg rørte en creme/dressing bestående af 2 dl græsk yoghurt, 2 fed hvidløg, 1 spsk tørret dild, lidt salt og et drys peber.

Det smagte skønt af sommer og sol og jeg glæder mig til at gentage successen i dag til frokost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar