bloglovin

mandag den 9. marts 2015

Eclairs


Fik sådan lyst til Eclairs i lørdags, da jeg sad og kørte en lille Netflix marathon. De spiste dem i den ene film jeg så ... og for første gang igennem min tid på LCHF, fangede jeg mig selv i at ærgre mig over, at der var noget jeg ikke skulle sætte tænderne i igen. 

Men skisme om det ikke vil komme til at ske igen og igen. I løbet af søndagen, og i dag, har jeg forsøgt mig med mindre eller mere gode forsøg (mest mindre) ... 

I dag kom jeg så tæt på, at jeg godt vil være bekendt at dele dem med jer.

En Eclairs er en fin lille fransk sag - en aflang vandbakkelse fyldt med creme og overtrukket med chokolade. 
Helt vandbakkelse kvalificerer disse Eclairs sig ikke til at være ... Endnu ... Jeg vil muligvis justere lidt på dejen hen af vejen. 
Smagen er i vinkel. Nu mangler jeg bare at ramme plet med konsistensen. 


Eclairs (9-10 stk.)

En Eclair laves i tre trin:
... Først røres Cremen
... så bages Eclairen/Vandbakkelsen
... Og så toppes der af med Chokoladeovertræk.

Denne version er en Chokolade Eclairs, den kan snildt laves til Mocca Eclairs ved at tilsætte kaffe til cremen. Se mere i opskriften.


Cremen (klassisk råcreme)

1 dl piskefløde
1 spsk sukrin gold
0,5 tsk vaniljepulver 
3 æggeblommer

1,5 dl piskefløde mere - pisket til flødeskum

Bland fløde, sukrin og vaniljepulver i en kasserolle (tilsæt 1 tsk instant kaffe - med top - på nuværende tidpunkt, hvis du ønsker at lave Mocca Eclairs).
Varm blandingen op under omrøring, UDEN at bringe fløden i kog. Sluk for blusset og pisk æggeblommerne i gryden 1 ad gangen. Tænd for blusset igen og varm cremen op til ca. 75 grader, mens du pisker. Hæld straks massen fra gryden over i en skål og stil på køl uden at komme låg eller film over skålen.

Pisk flødeskum af den sidste 1,5 dl piskefløde. De to ting skal ikke blandes før cremen er helt nedkølet (tager en times tid). Når den er klar kan den vendes i flødeskummet til en ensartet masse (kan holde sig på køl i 2-3 dage).


Eclairen (wannabe vandbakkelse)

2 dl vand
75 gram smør
1 knivspids salt
4 spsk affedtet kokosfibermel
1 dl mandelmel (ikke affedtet) 
3 æg (str. M)
1 spsk fiberhusk 

Kom vandet i en lille gryde og bring det i kog. Skær smøret ud i små tern og kom det i kogende varm. Pisk mens smøret smelter og skru ned på lavt blus. Tilsæt salt, kokosfibermel og mandelmel og pisk til en ensartet masse. Pisk æggene i 1 ad gangen og sluk for varmen. Hæld den varme dej over i en skål og pisk fiberhusken i. 
Tænd for ovnen (200 grader varmluft) og lad dejen hvile mens ovnen varmer op.
Kom bagepapir på en bageplade og kom dejen i en sprøjtepose med en stor tyl. Form 9-10 aflange "pølser" - ca. 10 cm lange og 4 cm brede - med tyllen direkte på bagepapiret.
Bag midt i ovnen i 20 minutter. Sluk for ovnen og lad Eclairene stå 5 minutter i eftervarmen. Tag ud pg køl ned på en rist. 


Chokoladeovertræk (Det sidste touch)

100 gram mørk chokolade (85%)
25 gram smør

Chokoladen smeltes i et vandbad. Tag en lille kasserolle og hæld kogende vand i bunden. Tag en skål (der er varmefast) og placer den over skålen, bryd chokoladen og kom den i skålen og tænd for blusset.


Når chokoladen er smeltet tilsættes smøret (skåret i små tern), der smeltes og røres i chokoladen. Hæld chokolade overtrækket i en ny skål og lad den stå og køle af.


Sådan samler du dine Eclairs:

Skær et dybt snit i "vandbakkelserne" langs siden...


Kom cremen i en sprøjtepose med en medium størrelse tyl. 
Sprøjt creme i Eclairen - nok, men ikke for meget.
Tag en teske og fordel en klat chokoladeovertræk på toppen af Eclairen. Stil på køl i ca. 30 minutter og lad den samle sig. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar