bloglovin

søndag den 21. december 2014

Safran Boller a la Svenske Lussekatter


Jeg har en svensk svigerinde ... En skøn en af slagsen, som nok nærmere er min søster af sind. 
Hver jul bager hun Lussekatter som er nogle smukke gule brød i finurlige figurer... 

Og jeg savner smagen her i december... Så med afsæt i min opskrift på Theboller og Morgenboller har jeg bagt disse ... Og det er helt sikkert ikke sidste gang.

Safranboller (8 stk) 

4 æg (str. M/L)
200 gram græsk yoghurt 10%
100 gram havarti
50 gram smør
2 spsk fiberhusk
2 tsk bagepulver
2 spsk sukrin gold
0,5 gram safran
1 knivspids salt
1,5 dl pofiber
1,5 dl affedtet sesammel

1 æg til pensling


Kom æg, græsk yoghurt, havarti (brækket i mindre stykker) og smør (skåret i små tern) ned i en skål. Blend det til en ensartet masse. Tilsæt fiberhusk, sukrin, safran, salt og bagepulver og blend det igennem en gang mere. Tilsæt Pofiber og rør det sammen. Tilsæt sesammel lidt ad gangen. Nå det ikke længere giver mening at røre det med ske tages dejen op ad skålen og resten af sesammelet æltes i med fugtige hænder. 
Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Lad dejen hvile på et skærebræt i i 5 minutter mens ovnen bliver varm og du pisker et æg sammen til penslingen.
Del dejen i 8 lige store dele med en våd kniv og form den til 8 boller med fugtige hænder.


Læg dem på en beklædt bageplade og pensl dem med lidt æg på toppen.
Bages nederst i ovnen i 17-19 minutters til de er gyldne.



Server lune med tandsmør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar