bloglovin

onsdag den 17. december 2014

Theboller


Med afsæt i min opskrift på Morgenboller har jeg nu frem-bagt disse søde og bløde Theboller. De er lette og luftige.

De kan bages med kanel, vanilje eller safran i stedet for kardemomme ... Med med kardemomme i smager de lige som de skal.

De er strikse som morgenbollerne, med 2,9 gram KH pr bolle (der vejer ca. 80 gram)



Theboller (8 stk) 

4 æg (str. M/L)
200 gram hytteost
100 gram havarti
50 gram smør
2 spsk fiberhusk
2 tsk bagepulver
1 tsk sukrin gold
0,5 tsk kardemomme
1,5 dl pofiber
1,5 dl affedtet sesammel

1 æg til pensling


Kom æg, hytteost, havarti (brækket i mindre stykker) og smør (skåret i små tern) ned i en skål. Blend det til en ensartet masse. Tilsæt fiberhusk, sukrin, kardemomme og bagepulver og blend det igennem en gang mere. Tilsæt Pofiber og rør det sammen. Tilsæt sesammel lidt ad gangen. Nå det ikke længere giver mening at røre det med ske tages dejen op ad skålen og resten af sesammelet æltes i med fugtige hænder. 
Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Lad dejen hvile på et skærebræt i i 5 minutter mens ovnen bliver varm og du pisker et æg sammen til penslingen.
Del dejen i 8 lige store dele med en våd kniv og form den til 8 boller med fugtige hænder.
Læg dem på en beklædt bageplade og pensl dem med lidt æg på toppen.
Bages nederst i ovnen i 17-19 minutters til de er gyldne.

Server lune med tandsmør




10 kommentarer:

  1. Kan sesammelet erstattes af noget andet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ursula :)

      Du kan godt erstatte med mandelmel, kom evt en halv deciliter mere Pofiber inog så kun en dl mandelmel (den affedtede)

      Slet
  2. Godmorgen pofiber og sesammel hvor køber man det ? Og hvad er pofiber ?
    Tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane

      Pofiber er fibre fra kartoffel, men vi kan godt spise det på LCHF, da det ikke er stivelse og KH er nede på 11 gram pr. 100 gram.

      Jeg køber Pofiber (mærket Semper) i Sverige som oftest, men det kan også købes i helsekost herhjemme og online. Det samme gælder sesammel (mærket funktionel mad)

      Slet
  3. hvilket pofiber og sesammel bruger du ? Jeg kan ikke få kh så langt ned som dig med funktionel sesammel og semper pofiber. Der kommer de kun ned på 3,3 ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger de samme som dig... Sært :( jeg har udregnet med lifesum ...

      Slet
  4. Tak for en god opskrift, jeg har lige bagt, og syntes de er rigtig gode, de bedste lchf boller jeg endnu har bagt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk Pernille

      I aim to please

      Slet
  5. Iben Louise Kiilerich28. januar 2015 kl. 05.36

    SissePigen, kan jeg bruge Mammen Guldost eller skal jeg ud og købe Havarti? :-)

    SvarSlet
  6. Hej Iben

    Jeg har bruge både brie og gouda til denne opskrift (i mangel af Havarti)...

    Det bliver dog lidt dyrt i længden og smagen påvirkes også... Men det kan lade sig gøre med andre oste :)

    SvarSlet